بسم الله الرحمن الرحیم و بهی نستعین حضور ریاست محترم راهنمایی رانندگی استان آذربایجان شرقی جناب سرهنگ یونس منفرد در پایگاه خبری تحلیلی چهار زبانه سهند آزادی وی حامل پیام تقدیر و تبریک روز خبرنگار از سوی سردار عبدی فرماندهی محترم انتظامی استان آذربایجان شرقی بود به رسانه های سهند با مدیر مسئولی ایرج سلطانی […]
بسم الله الرحمن الرحیم و بهی نستعین
حضور ریاست محترم راهنمایی رانندگی استان آذربایجان شرقی جناب سرهنگ یونس منفرد در پایگاه خبری تحلیلی چهار زبانه سهند آزادی
وی حامل پیام تقدیر و تبریک روز خبرنگار از سوی سردار عبدی فرماندهی محترم انتظامی استان آذربایجان شرقی بود
به رسانه های سهند با مدیر مسئولی ایرج سلطانی
با عرض سلام و ادب به حضور مخاطبین محترم نشریه بین المللی شش زبانه سهند آذربایجان ، پایگاه خبری تحلیلی چهار زبانه سهند آزادی ، نشریه سراسری نظم گستر و روزنامه سراسری یاقوت وطن
افتخار پیدا کردیم در روز خبرنگار محضر باسعادت جناب سرهنگ یونس منفرد ریاست محترم راهنمایی رانندگی فرماندهی انتظامی استان باشیم.
سلام و خسته نباشید خدمت جناب سرهنگ منفردوهمکاران محترمشان .
*جناب سرهنگ خواهشمند است تمهیدات راهنمایی رانندگی در مورد محدودیت ستاد کرونا و در مورد محدودیت های ترافیکی برای مخاطبین محترم توضیحات لازم را مبذول فرموده و نیز از سردار عبدی که عنایت و بذل خاطر نموده به مناسبت روز خبرنگار از این رسانه ها تبریک و تقدیر فرموده اند مراتب امتنان را داریم .
بسم الله الرحمن الرحیم ، عرض سلام و ادب به خدمت شما عزیزان و اصحاب رسانه و حامل پیام تبریک ، تقدیر و سلام سردار فرماندهی محترم استان به مدیریت و پرسنل محترم نشریه بین المللی شش زبانه سهند آذربایجان ، پایگاه خبری تحلیلی چهار زبانه سهند آزادی ، نشریه سراسری نظم گستر و روزنامه سراسری یاقوت وطن به مناسبت روز خبرنگار
در بحث ترافیک و تصادفات یک سری مطالبی هست که عرض کنم خدمتتان که انشاالله تمامی شهروندان از باب فرهنگ سازی آن هارا رعایت کنند . سال ۱۳۹۹ و سال کنونی ۱۴۰۰ روند تصادفات ما رو به کاهش است ولی با این همه ، فراوانی تصادفات و متوفیان زیاد هست.
به نحوی که در تجزیه و تحلیل تصادفات فوتی ، ۵۱ درصد تصادفات فوتی مربوط به عابرین پیاده میباشد که در معابر درون شهری این روند بسیار بالایی رادربر دارد .
در مورد توصیه های ایمنی برای عابرین پیاده ، باید گفت عابرین محترم و رانندگان محترم باید به یک دیگر توجه کنند . مهمترین مسئله دیدن و دیده شدن است اگر شخصی که به عنوان عابر پیاده میخواهد مسیر خود را طی بکند باید از این موضوع اطمینان حاصل کند که راننده انرا میبیند و راننده هم عابر پیاده را می بیند یک سری بی توجهی ها باعث شده است تصادفات زیادی ایجاد شود ، لذا درخواست دارم که رانندگان محترم در هنگام رانندگی توجه کامل به جلو را داشته باشند ، با توجه کامل به عابر میتوان تمام حرکات عابررا پیش بینی کنند که این پیشبینی باعث می شود که نهایت دید صورت گیرد که این امر تعداد تصادفات را کاهش میدهد
. یکی دیگر از دلایل تصادفات استفاده از گوشی تلفن همراه است که خیلی فراگیر شده است
علی رغم اینکه اعمال قانون هایی برای تلفن همراه انجام گرفه است ولی یک سری از شهروندان بی تفاوت هستند
این مسئله نه تنها در تصادفات عابر پیاده بلکه در سایر تصادفات نیز میتواندجلوی تصادفات را بگیرد.
چهار علت اصلی که بیشترین تصادفات رخ میدهد
1عدم توجه به جلو
2سبقت غیرمجاز
3سرعت غیر مجاز
4خستگی و خواب آلودگی
رانندگان محترم باید به این مواردتوجه داشته باشند که بالای ۶۰ درصد از علتهای تصادفات این چهار عامل است که روی این چهار عامل حتما باید فرهنگ سازی شود .
کلانشهرتبریز ۶۰ درصد تصادفات فوتی استان را دارد و متاسفانه ۲۷ درصد تصادفات فوتی در اتوبان پاسداران است و ۱۶ درصد متوفیان درون شهری در اتوبان پاسداران است ۹۱ درصد تصادفاتی که در اتوبان پاسداران انجام گرفته برخورد خودرو با عابر پیاده است لذا نیاز مند این است همکاری ادارات و شهرداری محترم نسبت به آرام سازی ترافیک در این معبر صورت گیرد تعداد پل های عابر پیاده در این محل کافی نبوده و ایستگاههای سوار و پیاده کردن مسافر به درستی جانمایی نشده است که این موضوعات تصادفات عابر را در این محل تشدید میکند
ما در استان ۳۴ نقطه حادثه خیز داریم که اینها نقاط حادثه خیزمعابر درون شهری هستند که نیاز به کاهش تصادفات و تلفات انسانی است بایداقدامات ویژه انجام گیرد تا این مشکلات مرتفع شود و شهروندان محترم از سفری ایمن و سریع برخوردار باشند .
عجله و شتاب بی مورد یک شهروند فقط در چراغ قرمزاولیه میتواند شتاب بخش باشد به عنوان مثال یک راننده که عجله داشته وباسرعت حرکت می کند از مسیر ۲۹ بهمن تا میدان جانبازان با فردی که عادی
باسرعت قانونی درحرکت میباشد ، تفاوت زمانی زیادی را ندارد که جان خودودیگران را به خطر بیاندازد که خدای نکرده خسارت جانی و مالی وارد شود لذا باید از این نوع اقدامات پرهیز گردد
یکی دیگر از معضلات درست نبودن زیر ساخت ها و خواسته شهروندان محترم که به حق بوده کمبود پارکینگ ها در سطح شهر است که کفاف میزان خودرو نیست
اگر ما از سال ۱۳۹۵ تا 1400 در طول ۵ سال ما ۲۰۰ هزار خودرو به تبریز اضافه شده است . این ۲۰۰ هزار دستگاه پارک حاشیه ای میخواهند ، پارکینگ میخواهد
با توجه به رشد خودرو نتوانستیم پارکینگ ایجاد کنیم ولی این دلیل نمیشود که شهروندان محترم حق تجاوز به عابر گذر را داشته باشند ، حقوق عابرین محترم را زیر پا بگذارد و منجر به تصادفات شوند که نیاز است شهروندان محترم در بحث عدم توقف در پیاده رو اقدام کنند ، همکاران ما در حال اعمال قانون هستند ما راضی نیستیم شهروندان را جریمه کنیم . شهروند هر چقدر قانون مدار باشد بهتر است .
* جناب منفرد چه اقداماتی درمورد خودروهای فرسوده وجمع اوری ان به لحاظ حادثه ساز بودن آن انجام گرفته است ؟
خارج کردن خودرو های فرسوده یک معقوله ی دیگری است که با شرایط پیش آمده شاید شهروندان امکان تعویض ان را نداشته باشند ولی در بحث معاینه فنی این خودرو ها شدیدا کنترل میشود به نحوی که دوربین هایی که در سطح شهر تبریز هستند و خودرویی که از مقابل دوربین ها رد شوند اگر دوربین تشخیص دهد که معاینه فنی ندارد اعمال قانون میکند ، اگر از همکاران در سطح شهر خودرویی را مشاهده کنند که نقص فنی دارد و بعد از برسی معاینه فنی که اگر معاینه فنی نداشته باشد اعمال قانون میشود
امروزه اگر میزان مصرف سوخت را مشاهده کنیم میبینیم که چه اندازه ای به اقتصاد کشور ضرر دارد که بهتر است این خودرو های فرسوده از رده خارج شوند ،
ما پیگیر هستیم انشالله ولی فقط پلیس راهور در این معقوله دخیل نیست .
. * در رابطه اعمال محدودیت های کرونایی چه تصمیماتی اتخاد خواهد شد
در بحث کرونا تمام مصوبات استان ملزم و اجرایی شده ستاد کرونا امروز دستور داده است که محدودیت تردد باشد و لازم به ذکراست شهروندان محدودیت تردد شبانه که از ساعت ۱۰ شروع میشود تا ساعت ۳ صبح پا برجا بماند کما فی السابق که اعمال قانون توسط دوربین ها و همکاران بنده انجام میشود لذاَ خواهشمندیم شهروندان محترم از سفر ها و رفت آمد های غیر ضروری پرهیز کنند .
ایام ، ایام سوگواری آقا عباعبدالله حسین است و هیات و دسته جات در سطح تبریز فعال هستند .
الحمدلله تبریز پایگاه تشیع است و در آن حدی هست که محلات هیات و دسته جات داشته باشند .
پس این نیاز مند این است که شهروندان محترم به سفر های غیر ضروری نروند چه بسا در این ایام که زمان عزاداری ها است .
عزاداری در جای خودش ولی بهتر است هر کس در محله خود باشد و سفر غیر ضروری ایجاد نکنند . دربحث تردد حتما ملزم به رعایت قوانین هستیم ، در عزاداری هایمان پروتکل های بهدشتی رو رعایت کنیم چون امروز اگر ما پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم طبق گفته وزارت بهداشت که اگر ما پروتکل هارا رعایت نکنیم نمی توانیم این زنجیره را قطع بکنیم . از تردد اضافی اجتناب و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم تا شاهد از بین رفتن این ویروس منحوص باشیم .
* در راستای طرح زوج و فرد کردن هسته مرکزی شهر از جمله میدان ساعت ، روند ترافیک چه تحولی راطی نموده است
بحث زوج و فردی که انجام گرفت استقبال مردم ورضایت مندی از این طرح ازسوی همشهریان بیشتر گردید.
به نحوی که اگر هسته مرکزی شهر همیشه دارای ترافیک سنگین است تقریبا با این کار ۳۰ درصد در رفت و آمد ترافیک کم تر ایجاد شده و جا دارد که از مردم تشکر کرد که آن تعداد مردمی که رعایت میکنند و بر اساس آن پلاک رفت و آمد میکنند سپاس گذاریم و این را بدانند که جریمه زوج و فرد ۵ برابر افزایش یافته ، زوج و فرد قبلا ۲۰ هزار تومن بوده که الان یکصد هزارتومن میباشد.
سخن آخر
دراخر خواهشمندیم از شهروندان محترم مقررات راهنمایی رانندگی را دقیقا رعایت کنند چون عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی هم میتواند موجبات ضررجانی و مالی به همشریان شود .
در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنند و بهتر است تلفن همراه خود را در داخل خودرو پارک کنند ، کمربند ایمنی خود را ببندند .
ما که فرهنگ بسیار بالایی داریم بهتر است فرهنگمان را هم در قوانین راهنمایی و رانندگی دخیل کنیم و با این کار به رتبه یک دنیا میرسیم .
پایان