برگزاری ۴۴ پیش نشست   کنگره  علمی ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی /  نقش دانشگاهیان در رشد و تعالی علمی کشور در دفاع مقدس و آرمان های شهدا
برگزاری ۴۴ پیش نشست   کنگره  علمی ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی /  نقش دانشگاهیان در رشد و تعالی علمی کشور در دفاع مقدس و آرمان های شهدا
دبیر کمیته علمی کنگره علمی 10 هزار شهید آذربایجان شرقی گفت : تا به امروز در مجموع ۴۴ پیش نشست علمی توسط کمیته علمی کنگره ۱۰ هزار شهید در سطح استان برگزار شده است که به عنوان یکی از ثمرات ارزشمند علمی در سطح دانشگاهیان است .

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی  سهند آزادی   ، مریم صاحب اختیاری  ،  میکائیل جمالپور دوشنبه، یکم آبان ماه در جمع خبرنگاران درمرکز ناباوری در  جهاد دانشگاه دانشگاهی  تبریز اظهار داشت : اولین دوره کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی در سال ۷۴ برگزار شد و اکنون پس از گذشت ۲۸ سال، دومین دوره آن برگزار می‌شود که فاصله بسیار طولانی است. وجود ۱۰ هزار شهید در استان اقتضا می‌کند که حداقل هر دهه یک کنگره به نام این شهیدان و در راستای احیای فرهنگ آن‌ها و آرمان‌های مقدسی که به خاطر آن‌ها شهید شده‌اند، جهت تذکر، یادآوری و انتقال این مفاهیم به نسل‌های بعدی برگزار شود.

وی گفت :  هر دهه شاهد به وجود آمدن نسلی جدید می‌شویم و لازم است تا اتصال اجتماعی و هویتی بین هر دهه برقرار شود تا هویت جمعی جامعه ایرانی استوار بماند و در این راستا اگر به مفاهیم شهدای دوران دفاع مقدس پرداخت نشود، انقطاع نسلی و فرهنگی در جامعه ایجاد شده و نسل بعدی منقطع از نسل قبل خواهد شد و ضررهای بالایی به بدنه جامعه تحمیل خواهد کرد.  ظرفیت‌های استان طی دو سال گذشته در راستای برگزاری این کنگره جمع بندی شده و کمیته‌های بسیاری از جمله کمیته علمی در حال فعالیت هستند. هدف ما این است که بتوانیم این دوره از کنگره را با دستی پر برگزار کرده و داشته‌های استان در زمینه علمی و پژوهشی را به خصوص در راستای احیای فرهنگ دفاع مقدس و آرمان‌های شهدای آن دوران بازگو کنیم.

جمالپور با بیان این‌که کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی در سطح استانی برگزار می‌شود، در تشریح برنامه‌های کمیته علمی این کنگره، اظهار کرد: تعداد ۱۵ پیش نشست علمی، پیرامون دفاع مقدس در موضوعات متنوع در نهادهای مختلفی چون نیروی انتظامی، سازمان جهاددانشگاهی و دانشگاه‌ها در تبریز برگزار شده و عملکرد سازمان‌ها در دوران دفاع مقدس به ویژه از نظر علمی و نه کارکرد کلی، مورد بررسی قرار گرفت. در ۲۹ دانشگاه با مرکزیت دانشگاه پیام نور شهرستان‌های سراسر استان نیز با مشارکت فرمانداری، شورای شهر، امام جمعه و نهادهای دیگر تعداد ۲۹ پیش نشست دیگر برگزار شد و تا به امروز در مجموع ۴۴ پیش نشست علمی توسط کمیته علمی کنگره ۱۰ هزار شهید در سطح استان برگزار شده است که محتوای تمامی این نشست‌ها روز پنجشنبه، چهارم آبان ماه به عنوان یکی از محصولات کنگره و کمیته علمی رونمایی شده و پس از اتمام کنگره نیز به عنوان یکی از ثمرات ارزشمند علمی آن تقدیم مسئولان و علاقمندان می‌شود.

 جمالپور سرپرست  دانشگاه پیام نور استان از ارسال نزدیک به ۷۰ عنوان مقاله به دبیرخانه کمیته علمی کنگره ۱۰ هزار شهید استان خبر داد و افزود : مقالات برگزیده به چاپ رسیده و به عنوان یک منبع علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از برگزاری این همایش نیز این است که حرف‌های ناگفته آن دوران گفته شود و حق شهدا و تلاشگران این عرصه بیان شود. باید هر ساله اینگونه نشست‌ها برگزار شود تا این گنجینه‌ها به نسل‌های بعدی و جامعه انتقال یابد.

 جمالپور در ادامه از دریافت مجوز نخستین نشریه علمی پژوهشی برای دفاع مقدس توسط دانشگاه پیام نور استان  اظهار داشت  : تاریخ ۸۰۰۰ ساله ایران نقاط عطف بسیاری چون تمدن ایران اسلامی در قرن چهارم و پنجم، نهضت مشروطیت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد ولی تاکنون یک نشریه معتبر علمی پژوهشی برای دفاع مقدس نداشته‌ایم. برای اولین بار و به برکت شهدا و انفاس قدسی رزمندگان دوران دفاع مقدس، کمیته علمی پژوهشی این کنگره موفق شده تا مجوز راه اندازی نشریه علمی پژوهشی دفاع مقدس را بگیرد که این نشریه را به همه علاقمندان فرهنگ دفاع مقدس تقدیم می‌کنیم‌. مجوز این نشریه به نام دانشگاه پیام نور است و بعد از کنگره، فعالیت‌های آن آغاز می‌شود.