مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران آغاز به کار کرد/ بهره‌برداری کاربردی از نخستین تصاویر رنگی و باکیفیت ماهواره خیام
مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران آغاز به کار کرد/ بهره‌برداری کاربردی از نخستین تصاویر رنگی و باکیفیت ماهواره خیام
با آغاز به کار مرکز کنترل عملیات سنجشی ماهواره‌های ایران برای اولین بار در تاریخ فضایی جمهوری اسلامی ایران خودمان امکان دسترسی و بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجشی بومی را به دست آوردیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت سهند آزادی، مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز فضایی ماهدشت کرج افتتاح شد.

این مرکز در ساختمان خیام راه‌اندازی شده و پس از پرتاب ماهواره سنجشی خیام به بهره‌برداری رسیده است.

حسن سالاریه معاون زیر ارتباطات و سازمان فضایی ایران در مراسم راه‌اندازی این مرکز اظهار داشت: ساختمان خیام پیش از این به بهره‌برداری آزمایشی رسیده بود و امروز افتتاح رسمی می‌شود و با راه‌اندازی این مرکز می‌توانیم از همه ماهواره‌های سنجشی که دراختیار ما است استفاده کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های این مرکز ادامه داد: ساختمان‌های مختلفی در حوزه سنجش در کشور فعالیت خواهند کرد و این اولین ساختمانی است که به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال تعداد چهار ساختمان برای کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سه سالن اصلی کنترل ماهواره طراحی، مأموریت ماهواره و سه سالن فنی دیگر شامل تله‌متری، تله‌‌کاند، کنترل آنتن‌های بیرون ساختمان، دریافت و پردازش تصویر در این مرکز راه‌اندازی شده است. همچنین بخش‌هایی برای استراحت افراد سالن غذاخوری و نمازخانه دیده شده و تأسیسات هم بیرون از محوط است که با توجه به الزامات پدافند غیرعامل در زیرزمین تعبیه شده‌اند.

وی گفت: افراد این مرکز به صورت بیست وچهارساعته فعالیت می‌کنند و ۵۰ نفر می توانند در این مرکز فعالیت داشته باشند.

وی تأکید کرد: ساختمان‌هایی که برای بهره‌برداری از ماهواره‌ها ساخته می‌شوند استانداردهای سختگیرانه‌ای دارند و در ساخت این سازمان ۲۰ استاندارد بین‌المللی و ملی لحاظ شده است. 

وی تأکید کرد: در طراحی و ساخت این مرکز کاملاً از پیمانکار داخلی استفاده شده است.

وی افزود: در این مرکز به طور هم‌زمان می‌توان در یک ساعت با ۱۰ ماهواره ارتباط داشت.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: برنامه بلندمدتی برای افزایش ماهواره‌های سنجشی داریم و راهبرد ایران داشتن ماهواره‌های سنجشی بیشتر است، از این رو تعداد ایستگاه‌های در ارتباط با ماهواره باید افزایش پیدا کند و ساختمان‌های بیشتری ساخته می‌شوند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ۱۰ مرحله در کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی وجود دارد که شامل سفارش‌گذاری، مدیریت فرمان، تله‌متری، رهگیری، ارائه فرمان، تحلیل تله‌متری، اصلاح مسیر ماهواره، دریافت و پردازش تصاویر می‌شود.

سالاریه یادآور شد: امروز یک ایستگاه سیار کنترل عملیات ماهواره‌ای سنجشی هم راه‌اندازی می‌شود که این ایستگاه به صورت پشتیبان و به صورت اضطراری مورد استفاده خواهد بود و پشت تریلی قرار می‌گیرد و به محل مورد نظر حمل می‌شود.